Jenkan tahti

Testissä: Ruokaostokset netistä

Ruokakaupassa käynti. Siitä on tullut nyt lapsen kasvettua aika stressaavaa. Tuntuu, että ruokaostoksiin menee tuhottomasti aikaa, eikä vilkas pikkutirppana oikein viihdy ostoskärryissä istumassa, varsinkin, kun niissä täytyy istua naama tulosuuntaan. Lapsille suunnatuissa “autokärryissä” tyttö viihtyy paremmin, mutta niissä on taas jotenkin tosi vähän tilaa ostoksille, eikä lasta pysty niin helposti pitämään silmällä.

 

Olen huomannut, että nettiruokakaupat ovat saaneet kehuja useammassakin blogissa. Ostosmahdollisuuksiakin on viime aikoina tullut lisää. Niinpä päätimme mieheni kanssa kokeilla ruokaostosten tekemistä netissä.

 

Yllätyin ensinnäkin siitä, että nettiruokakauppapalveluita on sitten kuitenkin aika vähän. Me haluamme hakea valmiiksi kerätyt ostokset itse kaupasta; kotiinkuljetus tuntuu liian kalliilta ja muutenkin normaaliarjessa tarpeettomalta. Meille ihanteellista olisi, että mies voisi näppärästi hakea kauppakassit matkalla töistä kotiin. Ja vaimo voisi valita ostokset kotoa käsin silloin, kun siihen on aikaa. Kotiinkuljetusta voisimme käyttää esimerikisi sellaisessa tilanteessa, että itse olisin sairaana kotona lapsen kanssa ja mies pitkällä työmatkalla.

 

Näistä syistä päädyimme testaamaan S-ryhmän Kauppakassi-palvelua, joka toimii Foodie-sivuston yhteydessä. Luulin ihan tosissani, että myös Keskolla on vastaava palvelu, mutta yllätyksekseni näin ei ole. Kauppakassi-palvelussakin ihmetyttää, että siinä mukana olevia kauppoja on niin vähän. Onneksi Kannelmäen Prisman sijainti on meille ihan hyvä, sillä meille on mahdollista tehdä ostoksia Kauppakassin kautta vain sieltä tai yhdestä Alepasta, joka sijaitsee kannaltamme ihan väärässä suunnassa.

 

Vaikuttaa siis siltä, että koko nettiruokakauppa-ala on vasta lapsenkengissään Suomessa. Sama fiilis tuli useampaan kertaan Kauppakassia testatessa. Foodie.fm-sivustolle tehty nettipalvelu voisi olla vielä nykyistäkin yksinkertaisempi ja selkeämpi. Toki nyt palvelua hetken käyttäneenä alan jo oppia sen “niksit”.

 

Kauppakassissa tehdyt ostokset haetaan Kannelmäen Prisman puutarhaosaston kassoilta. Sähköpostiohjeiden perusteella vaikutti siltä, että sinne olisi pitänyt taivaltaa hankalasti koko kaupan läpi, mutta onneksi mies tajusi ajaa auton Prisman kattoparkkiin. Siellä oli fiksusti oma sisäänkäyntinsä juuri Kauppakassi-asiakkaita varten. Ihme, ettei tätä voitu kertoa ohjeissa.

 

Ostokset pitäisi tarkistaa heti, kun ne on hakenut. Me emme tietenkään tehneet niin, vaan tsekkasimme ne vasta kotona. Ja tietysti keräilijälle oli sattunut virhe: vaniliinisokeri oli vaihtunut leivinjauheeksi. Mies totesi, että jos kaupan puolella olisivat prosessit ja tekniikka kunnossa, tällaisia virheitä ei sattuisi. Toisin sanoen asiakkaita on vielä ilmeisesti niin vähän, että kaupan ei kannata panostaa rahallisesti prosessien parantamiseen.

 

Toisaalta itsekin tajusin, että meidän olisi kannattanut vertailla tilauslistan ja kassakuitin tuotteet keskenään jo kaupassa, ja virhe olisi voitu korjata saman tien. Seuraavalla kerralla olemme siis itsekin fiksumpia.

 

Palvelussa on fiksua se, että asiakas voi antaa keräilijälle ohjeen, miten toimia, jos haluttu tuote onkin päässyt loppumaan. Esimerkiksi itse annoin ohjeeksi, että tällaisessa tilanteessa tilalle voi laittaa vastaavan, edullisemman tuotteen. Kiva juttu oli myös se, että keräilijä soitti minulle erikseen, kun satsumat olivat kaupasta loppu ja kysyi, voiko ne korvata klementiineillä. Tuote on melkein sama, mutta ei kuitenkaan, ja klementiinit olivat sitä paitsi kalliimpia. Hyvä soitto siis.

 

Vaikka ostokset noutaa itse kaupasta, joutuu keräilystä ja muovikasseista maksamaan. Keräilymaksu on 3,90 euroa. Aluksi maksu tuntui aika suurelta, mutta kun aloimme asiaa miettiä, ei se lopulta niin paha ollutkaan. Mukana oli kuitenkin useita muovikasseja, ja säästimme koko hommassa aikaa ja hermojamme.

 

Huono puoli taas on se, että Kauppakassia käyttäessä muovipussijätettä kertyy aika lailla. Roskapusseiksihan ne menevät ja sitä kautta suurin osa menee energiajätteeksi, mutta silti pidän tätä huonona puolena. Itse kaupassa käydessämme emme yleensä osta muovipusseja, vaan meillä on erikseen kauppakassit.

 

Kokonaisuutena kokeilusta kuitenkin jäi hyvä mieli, ja aiomme jatkaa nettiruokaostoksia. Veikkaan, että ostosten tekeminen netissä jonkun verran vähentää turhia heräteostoksia. Lisäksi olen huomannut, että hintojen vertaileminen on helpompaa nettipalvelussa. 

 

Uskon, että Kauppakassi-palvelun pienet puutteet korjaantuvat kyllä, jos vain asiakasmäärä nousee tarpeeksi suureksi. Saa nähdä, miten nettiruokakauppa ottaa tulta alleen Suomessa. Kesko on kertonut Talouselämä-lehdessä aloittavansa nettiruokakaupan Citymarket-ketjuissaan jo hyvinkin pian, eli marraskuun lopulla. Hienoa, sitä odotellessa!

 

P.S. Ylen Kuningaskuluttjan testijuttu nettiruokakaupoista täällä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Kiitokset selvityksestä. Kunnes palvelu korjaantuu pysyttelen nykykäytännössä: ruokaostokset suunniteltuine viikon ruokalistoineen kerran viikossa, mahdolliset täydennykset liiemmin jonottamatta kauppahallista, joita valitettavasti on vain muutamilla suuremmilla paikkakunnilla.

Aikaahan se ruokakaupassa usein käynti vie, ja jos ostokset voisi tilata niin kotiinkuljetusmaksu korvaisi bensa- ja bussilippurahoja.

Käyttäjän JenniTamminen1 kuva
Jenni Tamminen

Minä kyllä kävisin ihan mielelläni ruokakaupassa fyysisesti ostoksilla. Tykkään kierrellä hyllyjä rauhassa ja miettiä, mitä ostaisi. Plus napata esimerkiksi niitä kauden vihanneksia ja suunnitella aterioita sen mukaan. Pienen lapsen kanssa tällainen kiireetön ruokashoppailu ei vain onnistu. Ehkä alankin käydä yksikseni kauppareissuilla tulevaisuudessa.

Noihin pieniin fiboihin liittyen: Cirtymarket.fi aloittaa ruokamyynnin pk-seudulla kuun lopulla. Tämä kuulostaa jo vähän siltä, että asiaan jopa panostetaankin (ote Talouselämän jutusta):

"–Tämä on täysin uudenlainen hanke, jossa tuotteet kerätään erillisestä varastosta eikä kivijalkakaupasta, sanoo Ruokakeskon tukkuyhtiö Kespron toimitusjohtaja Mika Halmesmäki."

Kun on näin, voisi luulla, että myös esimerkiksi keräily tehdään tehokkaasti ja ne prosessit on paremmin ajateltu jo valmiiksi. Näin siis voisi luulla. Mielenkiinnolla odotan.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Noinhan se menee ja erityinen onni on jos paikkakunnalla on kauppahalli. Voi käyskennellä ja valita pakkaamattomasta lihastakin, sekä vihanneksista. Sekä nimellään tilata viikonlopuksikin jotain, jotta varmasti saa.

Toki lihatiskejäkin on muuallakin kuin kauppahalleissa, mutta niitäkään ei kaikkialla.

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Tuohon muksun kanssa ruokaostosteluun hyvä vinkki harvinaisen määrätietoisen prinsessan äidiltä:
Tee muksun kanssa yhdessä ostoslista ja anna siellä kaupassa lapselle "tehtäviä".
"Täytyy ostaa yksi purkki ananasta" tai "seuraavaksi etsitään maitoa". Toimii ainakin sellaisten +3-vee penskojen kanssa. Nyt kun oma naperoni on jo isompi, pyydän häntä hakemaan asioita. Esim. "hakisitko yhden banaanin". :D Vaikkei niitä siis oikeasti tarvitsisi, niin ainahan niitä banaaneja menee ja sen aikaa, kun muksu hakee banaania, voi itse vertailla vaikka tomaattien hintoja.

Käyttäjän JenniTamminen1 kuva
Jenni Tamminen Vastaus kommenttiin #7

Joo, tuo voi toimia sitten myöhemmin. Lyyli on nyt 1 vee 5 kk, joten ihan vielä ei pysty noin suunnitelmalliseen toimintaan...en ole vielä uskaltanut häntä päästää vapaaksi kaupassa :D

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen Vastaus kommenttiin #8

Aaaaah, no se on sitten toinen asia. :D Juu, nettikauppa saattaa olla ihan hyvä vaihtoehto.

Minulla on tapana pelleillä kauppajonossa tuollaisille pienille, kyllästyneille asiakkaille, jos sattuu samaan jonoon. Sen kun nimittäin tietää, että kuinka rasittavaa se on vanhemmille työpäivän päätteeksi suorittaa väsyneen muksun kanssa ruokaostoksia, niin olen sitten osaltani pyrkinyt jeesaamaan järjestämällä ohjelmaan muksuille kauppajonossa. Se ei paljoa väädi. Pientä illistelyä, niin muksut ihan mielissään.

Minut tunnetaankin tyttäreni päiväkodissä "hassuna äitinä" :P

Käyttäjän JenniTamminen1 kuva
Jenni Tamminen Vastaus kommenttiin #11

"Hassu äiti", mielelläni itsekin ottaisin sellaisen kunnianimen!

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

"Tykkään kierrellä hyllyjä rauhassa ja miettiä, mitä ostaisi."

PS. Tuossa on sekin pointti, että voi katsella mitä uutta hyllyille on ilmestynyt, mitä ei välttämättä nettikaupan sivuilta huomaisi.

Käyttäjän akinieminen kuva
Aki Nieminen

Ruokaostokset netissä on lähtenyt TODELLA hitaasti kehittymään Suomessa. Tähän löytyy myös yksi syy, joka on kaupan kilpailun puute. S- ja K- ryhmä haluaa meidät vielä kiertelemään fyysisesti kauppaan. Hallitessa markkinoita voi hidastaa uusien konseptien tuomista saataville ja tästä ei kuluttaja juurikaan hyödy. Lisäksi konseptin luominen tarvitsisi uutta ja mittavaa varaston sekä logistiikan miettimistä nykyisten palveluiden yhteyteen. Tämä taas tuottaisi lyhyellä aikavälillä kustannuksia, jos suosio ei olisikaan suuri. Tottakai jonkun täytyy ensin kehittää toimiva konsepti Suomeen, jonka jälkeen isojen on pakko saada pala kakusta ja kehittää omat vastaavat palvelunsa.

Käyttäjän JenniTamminen1 kuva
Jenni Tamminen

"Lisäksi konseptin luominen tarvitsisi uutta ja mittavaa varaston sekä logistiikan miettimistä nykyisten palveluiden yhteyteen. Tämä taas tuottaisi lyhyellä aikavälillä kustannuksia, jos suosio ei olisikaan suuri."

Jep, juuri tätä tarkoitin kun totesin, että prosessit varmasti paranevat, jos asiakasmäärä kasvaa. S-ryhmä on lähtenyt varovaisesti kokeilemaan, miten paljon tämä palvelu kiinnostaa ihmisiä, ennen rahallisia panostuksia.

Sen sijaan, kuten tuossa totesin, ilmeisesti Kesko on tehnyt vähän enemmän panostusta, kun tuotteet kerätään omasta varastostaan.

Kannattaa lukaista tuo Talouselämän juttu, jos aihe kiinnostaa.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Siitä Talouselämän jutusta / laajennukset kaupungeissa: myymäläthän on ammatti-ihmisten toimesta suunniteltu niin että asiakas joutuu ohittamaan mahdollisimman monta osastoa ruoka-ostoksillekin mennessään. Verkkokauppojen sivuja en ole katsellut, mutta todennäköisesti sekin otetaan jollain tavalla huomioon.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Kiitos selvityksestäsi- asettaa palikat paikoilleen.

Palvelu pelaa varmasti uusavuttomille, vanhuksille, jotka eivät pääse liikkumaan tai laiskoille tai niille, jotka eivät kiinnitä ostamansa tuotteissiin määrällisesti ja laadullisesti oikeaa huomiota.

Minulle se ei toimi ennekuin olen vailla tolkkua.
No, sieltä netin kautta voisi ostaa kuivatavarat (mitä laatua), säilyvät maito-kermatavarat ( mitä niistä), näkkileivät, mutta ei paljoa muuta.

Jotta itse toimii edullisesti ja tarkoituksenmukaisesti suosittelen kaikkia tekemään ostoksensa paivittäisostoksina, jos vain pystyy.

Minulla ei tulisi kysymykseenkään antaa valtaa vain ostoksen nimen mukaisesti kaupan edustajalle laarin täyttämiseen, vaan se valta pitää olla siinä ja nyt ostotilanteessa ostajalla ja parhaaseen tarjoushintaankin paikan päällä.

Miten ostat sopivan kokoisen kulmapaistin tai marmodoidun ulkofileen tai jotain vielä parempaa mitä et tiennyt???

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Minä olen huomannut, että protestoivat aina kun minä en ole paikalla, eli äitilleen. Minulle se ei tehoa mitenkään. Sen kun ne hokaa, että varoittelen kerran ja seuraavaksi istutaankin sitten jo autossa, niin se kitinä on hyvin vähäistä. Poika nyt on aina mennyt itsekseen. Se työnteli kärryjä tai rullakoreja heti kun osasi kävellä. Tyttö istuu kärryissä tai autossa, riippuen siitä miten valitsee käyttäytyä.

Mutta me käydään yleensä yhdessä kaupassa tai sitten minä käyn itsekseen.

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset