*

Jenkan tahti

Lankkuhaaste tehty – voittajafiilis!

Jos haluaa kokea onnistumisen iloa, kannattaa kokeilla 30 päivän lankkuhaastetta (ohjeet alla). Tällainen rapakuntoinenkin onnistui!

 

Facebookissa kiertäneen haasteen ideana on siis olla joka päivä 30 päivän ajan tietty aika ”lankkuasennossa”. Kannattaa aloittaa lyhyestä ajasta, muuten homma tyssää aika nopeasti. Itse aloitin 30 sekunnista. Silloin tuntui mahdottomalta ajatukselta, että jonain päivänä voisin olla neljä MINUUTTIA lankkuasennossa. (Tai siis viimeisenä päivänä olisi tarkoitus olla vain niin pitkään kuin pystyy, mutta kuitenkin vähintään neljä minuuttia.)

 

Minulle sopi parhaiten sellainen tahti, että lisäsin lankkuaikaa aina 10 sekunnilla päivässä. Facebook-ohjeissa aika lisääntyi jopa puoli minuuttia yhdellä kerralla, ja se tuntui liian isolta harppaukselta. Ideana taitaa juuri olla, että kukin löytää sen itselleen sopivan tavan tehdä haaste. Itse myös tyydyin noin neljään minuuttiin, vaikka ohjeissa mennään sen yli.

 

Korvien välistähän tämä on kiinni. En millään usko, että 30 päivässä mitään niin radikaalia olisi tapahtunut, että nyt pystyn neljään lankkuminuuttiin, kun kuukausi sitten ehkä vain yhteen minuuttiin. Toisaalta tuntuu, että ihan kuin lasten nostelusta ja imetyksestä jumahtanut selkäni olisi nyt paremmassa kunnossa kuin ennen lankkua, joten varmasti tällä projektilla on ollut hyviä vaikutuksia.

 

Joka tapauksessa tämä on myös loistava henkinenkin harjoitus. Suosittelen! Ja nyt on muuten voittajafiilis! (En varmaankaan ollut joka päivä koko aikaa ”täydellisessä” lankkuasennossa, mutta ihan sama. Haaste on tehty ja olen ylpeä itsestäni.)

 

Lankkutreenin etuja ylistetään niin kovasti, että taidan yrittää jatkaa päivittäistä lankuttamista. Aikaa ei tarvitse käyttää kuin muutama minuutti. KuntoPlussan sivuilla sanotaan näin: "Lankku on loistava harjoitus etenkin keskivartalon syvien lihasten treenaamiseen. Sen lisäksi, että vatsalihakset kiinteytyvät, ryhti paranee, keskivartalon tukilihakset vahvistuvat ja selkäranka saa tukea."

 

30 päivän lankkuhaaste

 

Lankkuasento: Asetu lattialle kyynärvarsiesi ja varpaidesi varaan, jännitä vatsalihakset kunnolla ja kohota lantiosi niin ylös, että vartalosi muodostaa suoran linjan päästä nilkkoihin saakka. Video-ohje ja lisää lankkuasennosta täällä.

 

Aloita ajalla, joka onnistuu sinulta helposti. Kasvata kestoa suunnilleen ohjeen mukaisesti aina (yli) neljään minuuttiin asti. Muista pitää lepopäivät!

 

Ohjeet:

Päivä 1 - 20 sekuntia
Päivä 2 - 20 sekuntia
Päivä 3 - 30 sekuntia
Päivä 4 - 30 sekuntia
Päivä 5 - 40 sekuntia
Päivä 6 - LEPOA
Päivä 7 - 45 sekuntia
Päivä 8 - 45 sekuntia
Päivä 9 - 60 sekuntia
Päivä 10 - 60 sekuntia
Päivä 11 - 60 sekuntia
Päivä 12 - 90 sekuntia
Päivä 13 - LEPOA
Päivä 14 - 90 sekuntia
Päivä 15 - 90 sekuntia
Päivä 16 - 120 sekuntia
Päivä 17 - 120 sekuntia
Päivä 18 - 150 sekuntia
Päivä 19 - LEPOA
Päivä 20 - 150 sekuntia
Päivä 21 - 150 sekuntia
Päivä 22 - 180 sekuntia
Päivä 23 - 180 sekuntia
Päivä 24 - 210 sekuntia
Päivä 25 - 210 sekuntia
Päivä 26 - LEPOA
Päivä 27 - 240 sekuntia
Päivä 28 - 240 sekuntia
Päivä 29 - 270 sekuntia
Päivä 30 – PIDÄ ASENTO NIIN PITKÄÄN KUIN PYSTYT

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän bvalonen kuva
Birgitta Valonen

Onnittelut! Itse en ole koskaan vielä pystynyt minuttia pitempään yhtäjaksoiseen lankkupitoon. Olen sitten tehnyt salitreeninä kolme kertaa sen minuutin. Mutta taidan haluta tuon voittajafiiliksen, ja lupaan tässä ja nyt aloittaa haasteen huomenna. Kiitos kannustavasta esimerkistä!

Käyttäjän JenniTamminen1 kuva
Jenni Tamminen

3X1min on kyllä tosi rankka myös, jos tekee putkeen pienellä tauolla.

Just siks julkaisin tämän tekstin, että haluan kannustaa. Kuten sanottu, olen tosi rapakuntoinen, mutta silti onnistuin (rimaa hipoen). Tsemppiä!

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Lankkua tai kävele lankulle, niinkö?

Pitääpä kokeille ei näytä kovin vaikealta, jos vertaa yhden käden punnerrukseen.

Käyttäjän JenniTamminen1 kuva
Jenni Tamminen

Tosi helppo tehdä mutta tosi rankka pitää.

Käyttäjän ilikka kuva
Ilkka Partanen

Samoin kiertää myös 24 day abs challenge, minä taas aloitin tänään sen:

http://brazenfit.com/24-day-ab-challenge/

Otin jo "ennen"-kuvan valmiiksi, vapun alla uusi kuva ja ensi kuun puolivälissä lopullinen. Julkaisen täällä blogin aiheesta.

Käyttäjän JenniTamminen1 kuva
Jenni Tamminen

Mahtavaa! Kiinnostava tuokin haaste, uskaltaiskohan kokeilla...

Käyttäjän bvalonen kuva
Birgitta Valonen

Käymälläni salilla on ryhmäliikuntatunti = 15/30 min. nimeltään "Shape" ; löytyy varmaan eri nimillä kaikilta ryhmäliikuntaa tarjoavilta saleilta. Siinä vedetään aina lopuksi noin kolme minuuttia kolmea eri vatsaliikettä ja kolme kertaa. Osuudella on hyvä nimi "burn baby burn" :)

Käyttäjän Minnamaarialax kuva
Minna-Maaria Lax

Minulla on lankku ollut osana kuntosaliohjelmaa, mutta tällä hetkellä kuviolla 5 * 50 sekuntia, kokonaisajalla alle 8 minuuttia. Kuntosali tuli kuvioihin luisteluharrastuksen myötä ja on pakko todeta kolmen kuukauden tuloksena, että peilistä ilkeää vatsanseutuaan jo katsella. Aluksi 5* 30 sekuntia vaati 15 minuuttia eli pitkät tauot suoritusten väliin.

Kunhan kuntopallon vielä saan, niin lankku siirtyy nilkoista pallon päälle. Siinä tulee vielä kaksin verroin haastetta, kun tasapaino tulee kuvioon mukaan.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Lankku on yksi pilatestunnin treeneistä. Minuutti on ollut ihan riittävä. En ole koskaan kokeillut pidempään pysyä lankkuasennossa. Oikea hengitystahti auttaa asennon säilyttämisessä.

Käyttäjän JenniTamminen1 kuva
Jenni Tamminen

No jos sen pilateksen siihen alkuun vetäset, niin kyllä varmasti minuutti riittää. Minähän tätä haastetta duunailin ilman mitään muuta säännöllistä liikuntaharrastusta. (Tarkoitus on yrittää taas skarpata, kunhan tuo pienempi kehittää itselleen säännöllisen syöntirytmin...)

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Ei se lankku onnistu ihan heti alkuun pilateksessa. Tarvitaan venyttelyä ja lihasten lämmittelyä. Sitähän sinäkin ehkä teet?

On hyvä aloittaa jostakin. Onhan pienen lapesen hoidossa paljon tehtävää. Äidin rooli on vaativa, mutta ah niin antoisa toisaalta. Hyvä jos välillä saa aikaa hetkeksi johonkin omaan.

Käyttäjän JenniTamminen1 kuva
Jenni Tamminen Vastaus kommenttiin #12

Rehellisesti sanottuna vetäsin aina ihan kylmiltään :)

Käyttäjän EsaAlsio kuva
Esa Alsio

Pitäisiköhän moista kokeilla? Tiedä vaikka innostuisi haastamaan itsensä johonkin ennätys yritkseen :)

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset