*

Jenkan tahti

Ankea neitsytmatkani Kehäradalla

  • Havainto nro 1. Lentokoneen kuva infotaulussa.
    Havainto nro 1. Lentokoneen kuva infotaulussa.
  • Havainto nro 2. I-juna on myöhässä.
    Havainto nro 2. I-juna on myöhässä.
  • Havainto nro 3. I-juna on vielä enemmän myöhässä. Onneksi kuitenkin kokonaisuudessaan kohtuullisesti.
    Havainto nro 3. I-juna on vielä enemmän myöhässä. Onneksi kuitenkin kokonaisuudessaan kohtuullisesti.
  • Helsingin päärautatieaseman edessä tiedotettiin Kehäradasta.
    Helsingin päärautatieaseman edessä tiedotettiin Kehäradasta.

Tänään se päivä koitti. Paljon rummutettu Kehärata avautui ja M-junat vaihtuivat I- ja P-juniin.

Uteliaana astelin aamulla asemalle. Ensimmäisenä silmään pisti lentokoneen kuva junataulussa. Olihan se ihan hienoa: junalla pääsee lentokentälle. (Paitsi että ei pääse ihan vielä, vaan 10.7. mennessä ja suoraan terminaaliin lokakuussa.) Aikataulutkin olivat näköjään vähän muuttuneet. 

Olin kuitenkin menossa kohti Helsinkiä, joten käänsin katseeni I-junan infotauluun. Ei siinä kauaa ehtinyt seisoskella, kun huomasin, että juna on myöhässä. Hyvää oli se, että tieto myöhästymisestä ilmestyi infotauluun.

Kello raksutti eteenpäin ja junan arvioitu saapumisaika siirtyi useammankin kerran muutamalla minuutilla. Lisää ihmisiä kerääntyi asemalle. Ja lisää. Ja vähän lisää.

Kun I-juna sitten saapui, matkustajia oli jo valmiiksi junassa normaalia enemmän. Selvähän se, kun uusia asemiakin on avautunut. Ja seuraavilta asemilta tuli selvästi enemmän ihmisiä kuin normaalisti, varmaan siksi, että juna oli myöhässä.

Ei siis ollut kovinkaan tunnelmallinen matka ääriään myöten täynnä olevassa junassa. ”Yhteistyöni” Kehäradan kanssa ei alkanut parhaissa mahdollisissa merkeissä. Kuulemma myöhästelyt jatkuivat oman matkani jälkeen.

Harmi, etten päässyt mukaan M-junan viimeiselle matkalle. Siellä oli lehtitietojen mukaan lämmin tunnelma taputuksineen ja yhteislauluineen, vaikka ulkoiset speksit olivat samat: juna lähti myöhässä ja oli ääriään myöten täynnä.

Enpä vielä ajatellut luovuttaa hieman ankeasta ensireaktiosta huolimatta. Olen suunnitellut  perheen kanssa lähteväni lähiaikoina Kehärata-sightseeingille. Hauskaa nähdä uudet asemat ja muutenkin tutustua koko reittiin.

Vantaan kaupunki mainostaa nähtävyyksiään tuoreessa Finnairin Blue Wings -lehdessä. Viehätyin lehteä lukiessani, kun kaupunki luettelee Kehäradan asemien yhteydessä olevia nähtävyyksiä:

- Tikkurila: Heureka

- Aviapolis: Suomen lentomuseo

- Kivistö: Asuntomessut

- Myyrmäki: Katutaide

Pitänee tehdä kotiseutukierros.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Pientä alkukankeutta? Jospa Suomikin kohden keskieurooppalaista joukkoliikennettä. Munchenin reissulla pari viikkoa sitten oli varsin nautinnollista kun rauhallisella esikaupunkialueella sijaitsevasta hotellista pääsi samalta S-bahn-pysäkiltä sekä kaupungin keskustaaan että toiseen suuntaan lentoasemalle. Ei tarvetta taksiin tai vuokra-autoon. Varsin täynnä oli aamulla lentoaseman suuntaankin menevät vaunut.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Helsingissä syntyneenä, muualla asuvana, toivotan onnea kehäradalle. Helsinkihän on kaikkien suomalaisten pääkaupunki.
Guggenheiminkin toivotan tervetulleeksi, mutta en verovaroin.

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Mukavaa lukea blogissa juttua junaradan neitsytmatkoista! Vanhaan aikaan sellaisten tunnelmilla oli jännitystä ja juhlan tuntua. Blogistin kokemukseen varmaankin (oletan) vaikuttaa se, että hän on tottunut junamatkailija, joten hän kiinnittää huomiota rutiinista poikkeavuuksiin enemmän kuin neitsytmatkan ihmeellisyyksiin.

Hienoa, että lentokentälle pääsee junalla. Täällä Espoossa on yleensä ollut esimerkiksi työmatkoilla Eurooppaan taksi tai sitten oma auto ainoat mahdollisuudet.

Hyvä VR!

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset